عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما با اشاره به اهمیت تولیدمحتوا در زمینه کتاب در رسانه‌ها گفت: رسانه‌ باید با ارائه تحلیل‌های واقع‌بینانه، جامعه را به توجه بیشتر به فرهنگ مکتوب کشانده و از توجه بیش از حد به فرهنگ شفاهی که عامل نگاه تک‌بعدی به مسائل است، دور نگه دارد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از جشنواره کتاب و رسانه  داوود نعمتی‌انارکی  درباره تاثیر جشنواره «کتاب و رسانه» بر حوزه رسانه اظهار داشت: تاثیر برگزاری این جشنواره در حوزه رسانه عمدتا در مقطع زمانی برگزاری جشنواره است، به این معنی که رسانه‌های مختلف نسبت به پوشش خبری رویدادهای جشنواره در قالب خبر، مصاحبه، گزارش، معرفی و نقد کتاب اقدام می‌کنند، اما بعد از پایان یافتن جشنواره، موضوع کتاب و کتابخوانی، نقد کتاب، توجه به فرهنگ‌سازی مطالعه و... به فراموشی سپرده می‌شود. اما یکی از مهمترین خلاهای جشنواره کتاب و رسانه این است نتوانسته بر روند تولید محتوای حوزه کتاب در رسانه‌ها تاثیر عمیق داشته باشد.  وی افزود: شاید این موضوع به ظاهر ارتباط چندانی با جشنواره نداشته باشد به رسانه‌ها برگردد. اما جشنواره باید سیاست‌هایی اتخاذ کند که تولید محتوا در موضوع کتاب در رسانه‌های مختلف بیش از انعکاس صرفا اخبار نشر باشد. رسانه‌ها باید محیط جامعه را رصد و شرایط توجه جامعه به فرهنگ مکتوب را بررسی کنند و با ارائه تحلیل‌های واقع بینانه، جامعه را به توجه بیشتر به فرهنگ مکتوب بکشاند و از توجه بیش از حد به فرهنگ شفاهی که عامل نگاه تک بعدی به مسائل است، دور نگه دارد. به اعتقاد من جشنواره باید در کنار تقدیر از رسانه‌ها و خبرنگارانی که به موضوع کتاب می‌پردازند، بخش‌هایی را نیز تدارک ببیند که متعلق به مردم و فرهنگ کتابخوانی در جامعه باشد. به خصوص در شرایط کنونی که مردم نیز بعضا تولید کننده محتوا درباره کتاب‌ها هستند و آن‌ها را در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. وی ادامه داد: آمارهای رسمی و غیررسمی نشان از وضعیت نامطلوب حوزه کتاب و کتابخوانی در جامعه ما دارد. آمارها نشان می‌دهد میانگین مطالعه در جامعه ما روزانه کمتر از ۱۰ دقیقه است، در حالی که این آمار در برخی کشورها بیش از ۹۰ دقیقه تا ۱۶۰ دقیقه در روز است. دلیل آن را هم توجه و گرایش مردم به فرهنگ رسانه‌های دیداری و شنیداری می‌دانم. عمدتا عادت کرده‌ایم اطلاعات خود را به طور سطحی از رسانه‌هایی مانند رادیو و تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی دریافت کنیم. عادت نداریم نسبت به یک موضوع یا یک رویداد مطالعه عمیق و آن را از زوایای مختلف واکاوی کنیم. عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما عنوان کرد: به هر تقدیر باید با اتخاذ سیاست‌هایی مناسب مردم را به سمت مطالعه کشاند و قهر آنها نسبت به کتاب و کتابخوانی را به آشتی بدل کرد. به عنوان مثال قیمت کتاب عامل بازدارنده‌ای است تا مردم در شرایط بد اقتصادی به فکر خرید آن نباشند. کرونا کتابخوانی را افزایش داد وی با اشاره به این که بیماری کرونا مسائل و مشکلات عدیده‌ای را برای جوامع مختلف پدید آورده گفت: این بیماری باعث شد تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنیم، یکی از این تغییرات توجه بیشتر برخی‌ها به کتابخوانی بوده است. البته اگر شرایط قیمتی کتاب‌ها تغییر کند و امکان تهیه الکترونیکی کتاب‌ها و ارسال با پست برای تمام نقاط کشور و با قیمتی مناسب فراهم شود، بی‌شک شاهد گسترش فرهنگ کتابخوانی خواهیم بود. دولت نیز باید یارانه مناسب برای خرید کتاب توسط مردم در نظر بگیرد. این موضوع در شکل اولیه آن ‌ممکن است هزینه‌بر باشد اما سود و منفعت آن در ابعاد گسترده در آینده شامل جامعه خواهد شد. عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه صداوسیما در خصوص پرداختن رسانه‌ها به موضوع کتاب و ترویج آن در سطح جامعه تصریح کرد: رسانه‌های مختلف از جمله رادیو، تلویزیون و مطبوعات می‌توانند سهم بیشتری به موضوع کتاب و کتابخوانی در میان محتوای خود اختصاص دهند. معرفی کتاب با موضوعات مختلف، نقد و تحلیل آنها از زبان کارشناسان می‌تواند برای افراد جامعه به خصوص کسانی که رگه‌هایی از کتابخوانی در آنها وجود دارد، مفید و اثرگذار باشد.  وی درباره تاثیر جشنواره کتاب و رسانه بر پرورش خبرنگاران تخصصی حوزه کتاب گفت: برگزاری این جشنواره می‌تواند عاملی برای تشویق رسانه‌ها باشد تا به شکل حرفه‌ای به حوزه کتاب ورود پیدا کنند؛ نگاه حرفه‌ای در تحلیل و نقد کتاب‌ها از سوی رسانه‌ها عاملی است بر توجه مخاطبان رسانه و رجوع به کتاب تا از محتوای آنها مطلع شوند. اما باز هم تاکید می‌کنم که ترویج کتابخوانی در جامعه‌ای که میانگین مطالعه روزانه مردم کمتر از ده دقیقه است، سیاست‌ها و راهبردهایی فراتر از برگزاری جشنواره‌ها می‌طلبد. عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما درباره اهمیت برگزاری هفته کتاب نیز عنوان کرد: در جامعه ایران سال‌هاست که هفته کتاب برگزار می‌شود و برنامه‌های مختلفی در این هفته پیش‌بینی و اجرا شده است، بنظر من اتخاذ برخی برنامه‌ها و سیاست‌ها در هفته کتاب مانند تخفیف خرید کتاب و در اختیار گذاشتن بن خرید توانسته تا حدودی علاقه‌مندان خرید کتاب را به سمت کتابفروشی‌ها سوق دهد و چراغ کتابفروشی‌ها را روشن نگهدارد. ترویج فرهنگ کتابخوانی مقطعی نباشد وی افزود:  باید تلاش شود که بر تعداد کتاب‌خوان‌ها افزوده شود تا آمار کتابخوانی نسبت معقولی با سطح بین‌المللی پیدا کند. از جمله برگزاری برخی مسابقات کتابخوانی در موضوعات مختلف می‌تواند باعث توجه افراد بیشتری به کتابخوانی شود. او با اشاره به این که سلامت روح و روان انسان ارتباط مستقیم با تغذیه سالم از طریق توجه به فرهنگ کتابخوانی و فاصله گرفتن از رسانه‌های صرفا دیداری و شنیداری دارد بیان کرد: چون رسانه‌های مکتوب از جمله کتاب نگاه عمیق نسبت به یک موضوع به انسان می‌بخشد، اما رسانه های مبتنی بر فرهنگ شفاهی انسان را تبدیل به انسان سطحی و به دور از نگاه تحلیلی می‌کند. همچنین برگزاری جشنواره کتاب های حوزه کتاب و هفته کتاب نیز می‌تواند در توجه بیشتر مردم به کتابخوانی نقش داشته باشد و بی شک تاثیرات خوبی خواهد داشت، از جمله اینکه می‌تواند تلنگری به جامعه باشد تا فاصله خود را از کتاب کمتر کند. داوود نعمتی‌انارکی در پایان گفت: ترویج فرهنگ‌ کتابخوانی را نباید مقطعی و محدود به یک هفته یا جشنواره کرد، بلکه رسانه‌ها باید آن را به صورت فرآیندی ببینند که در طول سال باید به آن توجه داشته باشند. در مجموع اگر رسانه‌ها دقیق و دور از سیاست‌بازی به معرفی کتاب‌ها در موضوعات مختلف بپردازند، می‌توانند الگوی مناسبی را در فرهنگ‌سازی کتابخوانی پیاده کنند.